onsdag 7 augusti 2013

Farmors kubbar




Bästa sommarfikat är bestämt kubbar! Här ger jag er mitt recept på kubbar, mina stora barns farmor bakade alltid dessa. Ett himmelrike till en kopp kaffe!

300 gram smör, rumsvarmt
3 ägg
4 dl socker
3 dl gräddfil
20 sötmandlar, males
20 bittermandlar, males
1 ½ msk hjorthornssalt
17-20 dl vetemjöl

Rör smör och socker pösigt och rör därefter i äggen ett och ett. Rör i den malda mandeln och gräddfilen.
Blanda i mjölet och hjorthornssaltet till en smidig deg. Den får inte bli för stabbig men ska ändå vara ganska fast.

Dela degen i 4 delar och rulla sedan ut dem till rullar. Skär 12 bitar av varje bit. Snittsidan penslar du med mjölk och doppar i pärlsocker innan du lägger dem på bakpappersklädd plåt. Grädda i  225 grader i ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!