söndag 29 december 2013

Kolapaj

Jag funderar som bäst på vad för slags dessert jag ska göra på nyårsafton. Igår googlade jag lite. Hittade den här kolapajen som jag inte kände för på nyår men som jag bjöd våra gäster på igår. Det är så roligt att testa nytt som kanske blir favoriter. Den här pajen blev otroligt söt men var god i lagom mängd. Vispad grädde eller vaniljglass och hallon till blir utmärkt, bären bryter av fint mot den söta kolan.

Receptet hittade jag på Icas hemsida här!



Pajdegen:

125 gram smör
1 dl havregryn
3 dl mjöl
2 msk vatten

Kolasåsen:

2 dl socker
2 dl grädde
2 dl sirap
2 tsk vaniljsocker
100 gram smör

Till servering:

3-4 dl röda bär (hallon, lingon, röda vinbär

Smält smöret och blanda med havregryn, mjöl och vatten. Tryck ut i en form 24 cm i diameter med löstagbar kant. Ställ kallt i en halvtimme. Nagga sedan pajskalet och grädda i 25 minuter i 200 graders ugnsvärme. Ta ut det och låt svalna.

Kolasåsen: Koka socker, grädde och sirap i en kastrull ca 15-20 minuter, tills temperaturen är 120 grader eller häll några droppar av kolasmeten i kallt vatten. Det ska inte flyta ut men vara mjukt. Ta av kolan från värmen, rör ner smöret skuret i tärningar och vaniljsockret. Ställ att svalna.

Häll den avsvalnade kolasåsen i pajskalet. Ställ kallt. Garnera med bär strax innan servering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!