lördag 28 december 2013

Saffranskladdkaka

Det här är en kladdkaka som jag läst så mycket om och som alla verkar ha bakat. Utom jag. Dags att råda bot på den saken tyckte jag när vi skulle ha gäster.  Jag googlade lite (många träffar blev det...) och hittade det här receptet (trevlig blogg som jag kommer att återvända till!) som jag använde mig av.



125 gram smör
100 gram vit choklad
0,5 gram saffran (en påse)
1 dl grovt riven mandelmassa
2,5 dl socker
2 dl mjöl
1/4 tsk salt
3 tsk vaniljsocker
3 ägg

Smält smöret, bryt chokladen i bitar och lägg ner att smälta i det heta smöret. Tillsätt saffran.

Blanda alla torra ingredienser, tillsätt saffransblandningen och rör ihop. Tillsätt äggen allra sist och rör till en smidig smet.

Smörj och bröa (jag tar mjöl) en rund form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter, häll i smeten och grädda i 185 graders ugnsvärme ca 20-25 minuter. Min var inne i 25 minuter och blev lagom kladdig.

Pudra florsocker (använd en tesil)  över kakan vid servering och servera med gräddglass eller vispad grädde.

Den var ljuvligt god och fick gott betyg av gästerna!

1 kommentar:

  1. Den ser fantastisk ut, låter väldigt god när jag läser receptet också... MEN... sedan i april 2013 har jag skippat allt vad gotterier heter(!). Suck, så synd, för den här kakan hade jag gärna provat att både baka och äta!

    Nåja. Vad är väl en bal på slottet.... som Askungen säger...

    God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!