tisdag 4 februari 2014

Frasiga kolagömmor

Jag fortsätter med mitt lilla kafferep i söndags. Jag provade ju som sagt några nya recept ur tidningen Hembakat och det här är nog en ny favorit minsann, kommer absolut att bakas fler gånger. Ser fram emot ett kalas om snart en månad och jag gissar att just de här föll det blivande födelsedagsbarnet på läppen och att jag får baka dem då om inte förr.


18 st.

Deg:
150 gram rumsvarmt smör
1,5 dl strösocker
1 dl havregryn
1 ägg
1,5 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl

Kolasmet:
100 gram rumsvarmt smör
0,5 dl ljus sirap
1 dl strösocker
1 msk kakao

Garnering:
flingsalt

Sätt på ugnen på 180 grader.
Blanda ihop smör, socker, havregryn, ägg, bakpulver och mjöl till en deg. Forma 18 bollar av degen och tryck ut dem i aluminiumformar. 
Grädd akakorna mitt i ugnen ca 12-15 minuter.
Koka ihop ingredienserna till kolasmeten i en kastrull och låt det puttra 8-10 minuter.
Fördela kolasmeten i de färdiggräddade kakorna. Ställ kallt en stund och garnera sedan med lite saltflingor på varje bakelse. 

Det salta och det söta blir en bra kombination tillsammans. Mums till en kopp kaffe! 

Ha det gott!

Kramar, Cath.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!