tisdag 31 mars 2015

Våfflor - för vilken dag som helst!


Jag vet! Våffeldagen har redan varit! Men då åt vi våfflor enligt det här receptet. 
I morse/förmiddags var det dags igen, då åt vi våfflor 19-åringen och jag. 
Hon till frukost och jag till lunch! Fast samtidigt liksom. 

Du kanske vill prova mitt recept? Jag har slutat köpa våffelmix för länge sen. Det här är ingredienser man oftast har hemma och det går lika snabbt att svänga ihop som att öppna ett paket mix. 
Tycker jag! 

Frasiga våfflor ca 8-10 laggar 

3, 5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 msk vaniljsocker (om man ska ha söta tillbehör till våfflan, vill man ha annat så uteslut)
1 dl rapsolja
2 dl mjölk
2,5 dl vatten (kallt)

Blanda alla torra ingredienser för sig i en skål samt olja, vatten och mjölk i en skål. 
Vispa ner oljeblandningen i skålen med de torra ingredienserna under vispning. Fortsätt vispa till det är klumpfritt.

Grädda våffflorna i våffeljärn tills de blir frasiga. Servera med vispad grädde, rårörda bär eller god hemgjord sylt. Fungerar nog bra med köpesylt också! 

Önskar dig en fin dag! 

Kramar, Cath.






1 kommentar:

  1. Jag köper heller aldrig våffelmix. Varför ska man göra det, när det är så enkelt att göra egen smet?! Då vet man precis vad som finns i den också... ett stort plus, tycker jag!

    Hoppas att du haft en fin helg!

    SvaraRadera

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!