söndag 27 oktober 2013

Mjuk kanelbullekaka


Det här var tydligen favoritkakan för nåt år sen bland alla bakbloggar. Jag är ju inte så snabb av mig så jag har bakat den i sommar. Ofta. Alla älskar den! Den blir så saftig och god tack vare gräddfilen.


Mjuk kanelbullekaka
175 g smör
2,5 dl socker
2 ägg
3 dl gräddfil
4,5 dl vetemjöl
1 msk (obs!) bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Fyllning
1 dl socker
2 msk kanel

Vispa rumsvarmt smör och socker mjukt och fluffigt. Vispa ner äggen, ett i taget, och rör sedan ner gräddfil. Blanda de torra ingredienserna noga i en skål och vänd ner mjölblandningen i smeten.

Smöra och bröa en bakform på 2 liter. Häll en tredjedel av smeten i formen. Blanda socker och kanel och strö över hälften av detta på smeten. Häll i ytterligare en tredjedel av smeten och strö sedan över återstående mängd av socker- och kanelblandningen. Avsluta med den sista tredjedelen smet.

Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 45-60 minuter. Kakan är klar när provstickan är torr. Låt svalna i formen i fem minuter innan den stjälps upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!