lördag 16 november 2013

Mazarinsockerkaka


Den här kakan bara älskade jag när jag fick smaka den hos en av mina svägerskor. Jag fick receptet men misslyckades så sen dess är den inte bakad... Häromdagen satt jag och botaniserade lite i min receptsamling och beslöt mig för att testa igen. Resultatet = lyckat! Vilken tur för vår söndagsfikastund!


Mazarinsockerkaka

2 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk
175 gram smält smör
2 tsk bakpulver
25 st sötmandlar
6 st bittermandlar

Vispa ägg och socker poröst. Mal mandeln. Blanda de torra ingredienserna väl och tillsätt i äggsmeten samtidigt som smöret och mjölken. Blanda om och häll i en smord och bröad form (jag bröar ALLTID med vetemjöl, det ger minst "annan" smak och lossar lika bra som kokos eller ströbröd).

Grädda i 175 graders ugnsvärme ca 45-50 minuter. Känn med en sticka att kakan är torr.

Glasyr: Blanda 2,5 dl florsocker med 2 msk vatten. Häll över den kalla kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!