onsdag 20 november 2013

Knäck!


Jag kunde inte låta bli att tjuvstarta lite knäck-kokeri! Så här gjorde jag:

Ca 30 knäck:

1 dl strösocker
1 dl grädde (40 %)
1 dl ljus sirap

Koka detta till 128 grader för en lagom hård knäck. 

Blanda sedan i 3/4 dl skållad, skalad och hackad mandel och blanka av med en halv matsked smör. 

Ös upp i knäckformar med hjälp av två teskedar omgående och raskt! Ställ i kyl att stelna. Njut. Ja. våra tog slut. Ganska så omedelbart. 


Vi provade på Per Morbergs  glögg också. Lättvarianten som jag köpte på ICA för 32.90. Dyrt men jag tänkte att det är det säkert värt. Det var det inte. Det doftade mer än det smakade. Den kändes verkligen utspädd. Jag blev ganska så besviken! Men sällskapet var trevligt och det var ju viktigast! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!