torsdag 26 december 2013

Hovmästarsås!

Jag gravade lax nu till jul och mannen i mitt liv måste ha hovmästarsås till den. Det hade vi i kylskåpet så det var frid och fröjd men så igår när vi skulle fortsätta äta av den ( och allt annat) så hade hovmästarsåsen tagit slut. Ack hemska tanke... när vi handlade på Willys fanns inte den "rätta" sorten så då googlade jag recept.  Verkade ju inte så svårt och alla ingredienser fanns hemma. Vi skippade att köpa hem den med mer konserveringsmedel i och åkte hem och lagade mat istället. Nja, all mat jag lagade var ju då hovmästarsåsen. Plätlätt, gick ju på 5 minuter. Fick godkänt av mannen och julefriden inföll sig åter!

Jag hittade receptet på Allt om mat och även jag som inte äter sådan sås i vanliga fall var tvungen att smaka. Jodå den var okej.Godare än köpt!  Men jag älskar romsås till min gravade lax, jag.



Hovmästarsås ca 2-3 dl

1 dl. senap (stark, söt) - jag tog 2 tsk fransk senap i ett dl-mått, sedan fyllde jag på upp till halva med Graveleijs och därefter Slotts vanliga.
1 st. äggula
2 msk strösocker
1 krm salt
0,5 krm vitpeppar (malen)
2 tsk vitvinsvinäger
1 dl rapsolja
3/4 dl dill (eller efter smak, det stod 1 dl i ursprungsreceptet men det tyckte jag var lite väl mkt)

Blanda alla ingredienser utom rapsolja och dill i en skål, tillsätt sedan oljan i en smal stråle under omrörning. Smaksätt sedan med dillen. Ställ kallt i väntan på servering.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!