onsdag 25 december 2013

Kanel-löv



Nej. Ingen jul utan kanel-löv. Jag gillar mammas gamla form som jag petade ner i min flyttlåda när jag flyttade hemifrån och som har följt mig sen dess... Och jag har använt den flitigare än min mor skulle ha gjort sen jag flyttade i alla fall och dessutom så var det med hennes goda minne... Man kan förstås använda vilken form som helst på dessa kakor. Stjärnor eller hjärtan eller så. Men jag tycker att det ska vara löv. Så fick det bli!

Ca. 60 st.

200 gram smör
1 dl socker
2 dl grädde
1 tsk hjorthornssalt
ca 7 dl vetemjöl

Pensling: 1 ägg
Garnering: ca 1 dl strösocker och 1 msk kanel.
Rör rumsvarmt smör och socker. Tillsätt grädden och hjorthornssaltet. Arbeta i nästan allt mjölet, degen ska vara ganska fast. Låt stå kallt en stund.

Kavla ut degen rätt tunt och ta ut kakor med mått. Pensla med ägg och vänd dem i en blandning av socker och kanel. Lägg på plåtar med bakplåtspapper och grädda ca 5 minuter i 200 graders ugnsvärme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!