lördag 21 december 2013

Julköttbullar

Åh jag vet, det är sent - men jag vill gärna uppdatera på en gång när jag just använt recepten. Det här är från Icas Buffé som jag har modifierat lite grann. De blev i alla fall väldigt goda - så dessa ska jag absolut fortsätta att göra. Brukar ju bara göra på nötfärs men de blir saftigare med lite fläskfärs i! 


Julköttbullar 
Du behöver:
2 lökar
2 msk smör till stekning

2,5 dl grädde
1 dl ströbröd

1 kg blandfärs - jag tog 500 gram nötfärs, 250 gram vardera av fläsk- och kalvfärs.
3 tsk salt
2 ägg
2 krm malen kryddpeppar
1,5 tsk socker

smör till stekning.

Hacka löken fint, stek den mjuk i smör i en stekpanna. Låt den kallna.

Blanda grädde och ströbröd och låt svälla ca 10 minuter.

Blanda färsen med saltet, rör sedan ned äggen och smaksätt med kryddpeppar och socker.

Blanda den svalnade löken med ströbrödsblandningen. Blanda sedan i detta i köttfärsen. Forma till köttbullar i passande storlek (ha en liten skål med kallt vatten för att doppa fingrarna i medan du rullar köttbullarna samt en skärbräda som du sköljt med kallt vatten som du sedan lägger upp köttbullarna på medan de väntar på stekning - bredvid dig. Stek på medelvärme eller lägg på en smord långpanna och stek dem i ugnen i 175 grader ca 10 minuter. Sedan är det bara att steka dem gyllenbruna vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!