måndag 23 december 2013

Pepparnötter

Det här är ingen märkvärdig kaka. Ganska torr och med pepparkakssmak. MEN jag gillar den skarpt, väger fint mot allt det andra söta man äter vid jul, för jag tycker inte den känns så söt. Jag bakar den nästan varje jul. Receptet kommer från 7 sorters kakor, min lilla husbibel. 



Pepparnötter ca 60 st.

200 gram rumsvarmt smör
2 dl socker
1 msk ljus sirap
1 ägg
1 tsk kardemummakärnor
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
ca 6 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat

Till garnering: 30 skållade, skalade och halverade sötmandlar

Rör smör, socker och sirap. Tillsätt ägg. Stöt kardemummakärnorna och tillsätt dem och de övriga kryddorna samt mjölet blandat med bikarbonatet. Arbeta ihop degen.

Dela degen i 6 delar och varje del i 10 bitar. Rulla till bollar och ställ på plåt. Stick i en halv sötmandel i varje kaka.

Grädda kakorna i 175 graders ugnsvärme mitt i ugnen i ca 20 minuter. De ska vara genomtorrra och bruna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!