måndag 6 januari 2014

Mangoglasscheesecake

Jag läste förstås recepten extra noga  i senaste Amelia - det var ju lite nyårsmat som lockade. Cheesecake är jag svag för och mango är galet gott. Så det här receptet kan ju inte bara bli fel tänker jag. Jag serverade den som dessert på nyårsafton. Den var ganska god också, inte så väldigt söt och det kan ju kännas fräscht. Mannen tyckte bättre om den här än om pepparkakscheesecaken som jag också gjorde.Jag är ju en sötgris så jag föredrog den med pepparkakor. Varför nöja sig med en dessert...



Du behöver:
50 gram smör
6 digestivekex
1 dl kokosflingor
400 gram färskost (Philadelphia)
3 äggulor
1,5 dl strösocker
1 krm äkta vaniljpulver
2 dl vispgrädde
ca 200 gram frusen mango

Smält smöret. Krossa digestivekexen och blanda med kokos och det smälta smöret. Fördela i 6 portionsformar alternativt en form ca 24 cm i diameter.

Färskosten, äggulorna, sockret och vaniljpulvret rör du ihop i en bunke till en jämn smet.

Vispa grädden och vänd ner i färskostsmeten.

Mixa mangon slät. Fördela nästan all mangosåsen över smulorna i formarna/formen. Spara lite till garnering.

Häll försiktigt glassmeten över mangon. Jämna till ytan och garnera genom att droppa jämnstora droppar i en ring på cheesecaken. Tag en tandpetare och drag igenom hela ringen så blir det till en liten krans.

Frys i minst 5 timmar. Ställ i kyl i ca 1 timme innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!