torsdag 23 januari 2014

Sticky mudcake!


Har du planerat vad du ska mumsa på i helgen? Eller baka och låta andra mumsa på...

Sticky mudcake bakade jag för ett bra tag sen, jag hittade receptet inne på Matplatsen. Den är väldigt god. Men man bör planera mumsandet lite, den ska helst bakas en dag innan.

Till kakan:

4 ägg
2 dl socker
2,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
100 gram ljus blockchoklad
100 gram mörk blockchoklad
200 gram smör

Topping:
1,5 dl vispgrädde
3/4 dl socker
3/4 dl sirap
75 gram mörk blockchoklad
75 gram smör

Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten. Smält smör och choklad ( i mikron eller på svag värme i en kastrull) och rör ner det i smeten.

Häll i smord och bröad (jag bröar ALLTID med vetemjöl) form med avtagbar kant.Häll i smeten. Grädda i 225 graders ugnsvärme ca 15 minuter. Den ska vara ordentligt kladdig. Låt svalna.

Blanda alla ingredienser utom smöret i en kastrull och låt koka ihop tills den tjocknar, i ca 15 minuter. Tag av kastrullen och rör ner smöret under vispning. Bred på glasyren över kakan och låt den kallna. Smakar absolut bäst dagen efter då den fått sätta sig ordentligt.

Mums, visst blir det den här till helgen?

Kramar, Cath.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!