onsdag 22 januari 2014

Rågfranska


Jag har komponerat ihop ett eget recept på formfranska eftersom det äts ofta här. Brödrosten brukar gå varm. Vill använda rågmjöl så det inte bara är vete.

2 st bröd

50 gram jäst
2 tsk salt
1 msk honung
5 dl vatten
0,5 dl rapsolja
3 dl. rågmjöl
10-12 dl vetemjöl special

pumpafrön eller andra  frön till garnering (eller om du hellre vill blanda in det i degen)

Smula jästen i bunken, tillsätt salt, honung och olja. Värm vattnet till fingervarmt 37 grader och häll även det i bunken. Rör tills jästen har löst sig.
Börja med rågmjölet, tillsätt det mesta av vetemjölet och arbeta degen kraftigt. Jag använder min assistent och låter den jobba kraftigt ca 10 minuter. Strö över lite mjöl, täck bunken med lock eller handduk och låt jäsa i ca 30-40 minuter.

Dela degen i två delar. kavla ut dem till två plattor ca 25x35 cm och rulla ihop dem från långsidan och lägg dem med skarven nedåt i varsin smord 1,5 liters avlång form. Låt jäsa ytterligare under bakduk ca 30 minuter. Sätt under tiden ugnen på 250 grader. När bröden är färdigjästa skåra dem med vass kniv. Pensla med kallt vatten och strö över valfria frön. Vill du inte ha frön på så behöver de inte penslas.

Grädda bröden i 250 grader i ca 20-25 minuter. Stjälp upp bröden och låt dem svalna på galler under bakduk.

Sedan de svalnat så skivar jag upp bröden och fryser in så kan man bara ta fram det antal skivor man behöver för tillfället.

Ungarna älskar det här brödet och räknar man ut kostnad för ingredienser så är den minimal jämfört med köpta liknande bröd. Arbetet är inte direkt tidskrävande heller, man hinner mycket mellan de olika momenten. Framför allt: hembakt är godast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!