lördag 15 februari 2014

Leopardkaka

Man kan ju tycka att tigerkaka är tillräckligt avancerat men så fastnade jag framför Youtube och såg en "how to". Kunde inte låta bli att testa. Nu är det här första inte helt vackra resultatet... men kakan var otroligt god, har komponerat lite efter eget huvud här. Hade gräddfil som egentligen gått ut för länge sen (men är det oöppnat håller det bra länge efter det) som jag var tvungen att göra mig av med. Och kakor med gräddfil i blir så saftiga och goda.



Kaka
2 ägg
2,5 dl socker
175 gram smör
3 dl gräddfil
4,5 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3/4 + 2,5 msk kakao

Smörj och bröa en rund form ca 24 cm i diameter. Jag bröar med mjöl.
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Tillsätt det svalnade smöret och gräddfilen.
Blanda mjölet med vaniljsocker och bakpulver i en skål.
Tillsätt mjölblandningen och vänd ned det i smeten.

Jag täckte botten med ljus smet.
Jag smaksatte  ca 1 dl av smeten med 3/4 msk kakao, och 2,5 dl med 2,5 msk kakao i varsin skål. Resten lät jag vara vit. Så hällde jag ned dessa i varsin plastpåse att spritsa med. Nu hade jag inga spritspåsar men det är nog lättare med såna. Mitt resultat blev inte lika snyggt. Och så gjorde jag ungefär som kvinnan i videon.


Grädda i 175 grader i ca 45 minuter

Glasyr till kakan:
40 gram smör
1 msk kaffe
0,5 msk kakao
2 dl florsocker, siktat

Smält smöret på låg värme i en liten kastrull, tillsätt övriga ingredienser och vispa slätt, häll på kakan och bred ut glasyren.

50 gram mörk choklad
25 gram ljus choklad

smältes var för sig och häll i spritspåsar och gör först större fläckar med den mörka chokladen och sedan toppar du fläckarna med den ljusa.


Jag kan säga att den hade strykande åtgång, mannen i huset hann inte ens smaka... men jag måste ju lyckas ordentligt med utseendet också, inte bara smaken, så här ska inköpas spritspåsar, sen blir det ny testbakning!

Kram, Cath.

2 kommentarer:

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!