tisdag 11 februari 2014

Citronsås

Hej på dig!
Här ser det ljusare ut nu förutom ute, där är det grått... men vi är friskare vilket är huvudsaken, och sonen feberfri så i morgon bär det äntligen av till skolan igen!

Jag gjorde en så otroligt god citronsås till fiskpinnarna och riset igår. På fri hand, och som tur var så mätte jag det jag använde så jag kan ge precisa mått.



2 msk smör
1,5 msk vetemjöl
2 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
1 dl mjölk
1 dl grädde
2 msk pressad citron (en halv) och lite cest.
Salt, vitpeppar och citronpeppar efter smak.

Smält smöret i en kastrull. Vispa i vetemjölet och häll på vatten + buljongtärning under vispning.
Koka ihop och häll sedan i grädden och mjölken. Låt puttra ett par minuter. Smaksätt med citron och  kryddor. Servera genast. God till fisk eller kyckling.

Trevlig tisdag!

Kramar, Cath.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!