måndag 3 februari 2014

Semmeltider hej hej!

Igår hade jag Tupperware-visning hemma. Superbra med såna tllställningar då jag får tillfälle att baka lite. Det blev små semlor bland annat. Små är bättre än stora, godare liksom. Och så kan man ta två om man vill utan att få vidare dåligt samvete.

Nya Hembakat kom i förra veckan och jag fick väl nån kick av de läckra semlorna på omslaget. Jag älskar verkligen semlor. Men de ska ätas som de är, inte med het mjölk (huuu, tycker jag) och mandelmassan kan gärna vara blandad med grädden men klumpen ska inte vara en klump, fyllningen ska vara krämig - och riklig! The more the merrier!


20 stycken

Deg:
75 g smör
2 ½ dl mjölk
25 g jäst
3/4 dl strösocker
1 krm salt
1 krm hjorthornssalt
7-8 dl vetemjöl

Fyllning:
250 g riven mandelmassa
ca 1/2 dl hett vatten, ta lite i taget att spä ut med.
ca 3-4 dl vispgrädde, hårt vispad

Pensling och garnering: 
1 ägg
florsocker

Gör så här:
Smula jästen i en bunke, tillsätt socker och salt. Smält smöret och häll i mjölken, värm till fingervarmt.Häll i smör- och mjölkblandningen i bunken. Tillsätt hjorthornssalt och det mesta av mjölet, arbeta degen ordentligt, helst i maskin. Låt jäsa i ca 40 min under bakduk. 

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den först i 2 delar och därefter varje del i 5 delar och forma till små bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter. Sätt på ugnen på 225 grader.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen ca 8-10  minuter

Låt bullarna kallna på galler under bakduk. Skär av locken på bullarna. 

Blanda mandelmassan med vattnet, lite i taget tills det blir en bra konsistens, den får ju inte bli för rinnig utan ska vara ganska krämig. Fördela på bullarna. Spritsa sedan grädden över och lägg på ett lock. Pudra över rejält med florsocker. Servera! Mmmmums!

Nå, tänker du baka nu då, det är ju tisdag i morgon. Och det vet ju alla att alla tisdagar ända fram till fastan (eller påsk för de som inte fastar) är ju fettisdagar... ;)

Kramar, Cath.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!