söndag 2 mars 2014

Frukttårta


Vi hade kalas igår. Min mellanson fyllde 17. Snart är han lika gammal som jag... ;) En frukttårta önskades. Jag vill ju försöka vara en god mor. Även om jag är en väldigt trött mor just nu. Så jag uppfyllde hans önskan. 

Tårtbotten:

4 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver

Smörj och bröa (jag använder alltid vetemjöl) en rund form. Vispa äggen och sockret riktigt pösigt. Blanda mjölsorterna med bakpulvret och sikta ner det i smeten. Vänd om ordentligt och grädda i 175 graders ugnsvärme i ca 30 minuter. Kakan ska kännas torr. Låt kakan stå ett par minuter efter att du tagit ut den ur ugnen  innan du vänder den upp och ner. Lägg en disktrasa fuktad med kallt vatten över kakformen så lossnar kakan lätt. 

Plasta in och låt kakan vila i kylskåpet en natt, jag gjorde alltså botten dagen innan.

Fyllning:

1,5 dl hallonsylt
Vaniljkräm
3-4 dl vispgrädde

Jag kokade vaniljkräm enligt följande:

2 äggulor
2 dl mjölk
1 dl grädde
3 msk strösocker
1 vaniljstång
1 msk potatismjöl

Jag tog en hel vaniljstång men jag tror att det kan räcka med en halv också. Men nu blev det en ordentlig vaniljsmak. Dela stången och skrapa ur de svarta fröna i en kastrull med tjock botten. Blanda i de övriga ingredienserna och vispa för hand, krämen ska absolut inte koka, bara sjuda, vakta hela tiden och gå inte därifrån. När krämen har tjocknat tar du den av plattan. Det här receptet hittade jag på Söta saker och det ska jag använda mig av flera gånger. Lätt och bra.

Vispa grädde ganska fast och blanda med vaniljkrämen. Det kallas för glasskräm har jag förstått och används ofta i tårtfyllningar eller kanske till en god lite mer syrlig paj.

Dela tårtbotten i tre delar. Den första brer du hallonsylten på och därefter ett tunt lager glasskräm, sedan på med nästa botten. Bred på mer glasskräm och lägg till sist på den tredje botten. Täck nu hela tårtan med glasskräm .

Dekoration: 
Olika frukter, t.ex kiwi, ananas, vindruvor, päron, jordgubbar eller vad du kan hitta på. Skär frukterna i bitar och lägg på som du tycker. Jag hittade en väldigt bra film på En konditors bekännelser som jag i alla fall försökte följa. En vacker dag ska jag göra lika fina tårtor. 



Jag var otroligt stressad igår så därför hann det inte bli någon gelé över frukten som jag velat. Mandeln som blir så vacker skippade jag av hänsyn till allergiska gäster. Jag serverade nämligen både mandelbiskvier och dammsugare till. Min dotter gjorde också så söta små rosor som jag också dekorerade tårtan med. (De gick ju bra att undvika för de allergiska gästerna.)


Tårtan blev i vart fall god. Och jag ska aldrig köpa marsanpulver mer. Jo kanske, om jag har bråttom. Men jag måste bygga upp ett lager av vaniljstänger i alla fall.... 

Önskar dig en trevlig söndagskväll. Nu har jag bloggat 2 gånger i rad. Bara 98 kvar...

Kram, Cath.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!