lördag 8 mars 2014

Jordgubbssylt


Det KAN låta väldigt hurtigt, ambitiöst och husmors-aktigt att koka sin egen sylt. MEN det är bara så vansinnigt gott. Framför allt är det enkelt, det tar knappt någon tid alls. Dessutom är det sååå mycket billigare och man vet vad man stoppar i sig. Bra kombo va?

Jag köper alltid frysta bär och har på lut. Ibland vill jag bara ha det till kvarg som frukost eller mellanmål, svänga ihop någon paj, koka kräm eller sylt. 1 kilo frysta jordgubbar kostar drygt 30 kronor på Coop. En burk sylt av bra kvalitet på ca 400 gram kostar drygt detsamma. Speciellt mycket socker går det inte åt. Ja, du kan ju räkna ut själv....

Jordgubbssylt
500 gram jordgubbar
2 dl syltsocker
1 dl vanligt strösocker
ev. 1 tsk mortlad kardemumma

Jag låter jordgubbarna tina nästan helt. Så skär jag dem i mindre bitar och häller i en gryta. Tillsätt sockret och koka upp. Låt puttra ca 5 minuter. Kolla noga så det inte bränner fast i botten. Ta bort det skum som bildas. Häll upp på varm, rendiskad burk och förslut. Fast det är mer om sylten ska förvaras länge, jag brukar låta min sylt kallna i grytan och sedan hälla upp på kall burk. Jag kokar små satser som går åt ganska så snabbt.

Idag njöt vi sylten till våfflor och grädde. Mmmm... tur jag åkte och tränade efteråt.

Kramar, Cath.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!