onsdag 2 april 2014

Spenatsoppa!


Idag blev det något till middag som jag har längtat efter, nämligen spenatsoppa. Så enkelt, så gott. Så billigt faktiskt. Det är inte dumt med plånboksvänlig mat då och då. 

Spenatsoppa 3-4 port. 

3 msk rapsolja
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
450 gram fryst spenat, hackad eller hel
8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar 
2 dl grädde
salt och vitpeppar att smaka av med

Gör så här:
Hacka löken och skär vitlöken i tunna skivor.
Värm upp raspoljan i en rymlig kastrull, lägg i lök och vitlök och låt löken mjukna. Tillsätt spenaten och rör om, låt fräsa en stund, häll sedan på vattnet och tillsätt buljongtärningarna. Låt koka upp och koka sedan på svag värme ca 10 minuter. 
Har du använt hel spenat så kör du soppan i mixer och häller tillbaka i den sköljda kastrullen. Tillsätt grädden i soppan och smaka av med salt och peppar. Hetta upp soppan. Nu är den färdig att servera med kokta äggklyftor och knaperstekt bacon.

Smaklig spis! 


Nu längtar jag till nässlorna kommer så jag kan gå ut och plocka och koka soppa på. Det är vår-mat det!

Kram!

Cath.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!