torsdag 17 juli 2014

Drömmar!

Drömmar är bland de godaste småkakor som finns. Väldigt lätta att äta! Mmmm...  Att lyckas med att baka egna har däremot varit svårare, åtminstone för mig. Klagade för några år sen  inför en före detta kollega att just drömmar har jag trots olika recept aldrig lyckats med... "Men då ska du får mitt recept" sa hon, "det går inte att misslyckas med!"

Och vad hände? Jag bakade goda, perfekta drömmar för första gången i mitt liv! WOW, liksom. Eftersom sharing is caring så får du också receptet!



Drömmar ca 60 st.

150 gram rumsvarmt smör
4 dl strösocker
1,5 dl neutral olja, t.ex. rapsolja
5 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
1 tsk hjorthornssalt

Vispa smör och socker med elvisp. Tillsätt oljan och sedan mjölet utblandat med vaniljsockret och hjorthornssaltet. Arbeta ihop till en deg. Dela degen och rulla små bollar som du sedan lätt trycker ned när du placerat dem på en bakplåtspappersklädd plåt.

Grädda i 150 grader varm ugn i ca 20 minuter.

Jag har just bakat dem och fryst in dem för att servera på lördag då det vankas kalas här. Men några har jag sparat för att servera till kaffet idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!