tisdag 22 juli 2014

Köttfärspiroger

Hej!
Nu är det full sommar och vad härligt det är! Dessa varma dagar  håller vi på med att göra i ordning trädgården och just idag behövde inte jag vara så delaktig. Jag ställde mig därför i köket istället. Och svettades eftersom vi inte kunde ha altandörren öppen eller några fönster överhuvudtaget. Så det var en bra dag att brassa på med ugn och spis - eller inte. Men när man ser till resultatet blev det inte så tokigt. 

Mannen kom hem  med köttfärs igår. Efter en titt i reklambladen är det bra pris på alla de stora kedjorna på just köttfärs, bara att köpa och ladda frysen med, alltid bra att ha.  Jag blev sugen på köttfärspiroger, det är något jag bakar åtminstone varje sommar för det är så himla bra att ha på lut i frysen. Perfekt att ta med till stranden eller utflykten. Det går ju för all del utmärkt att äta hemma också. En liten sallad till är aldrig fel. 

De här pirogerna bakade mina stora barns farmor som var otroligt duktig i köket, jag använder många av hennes recept fortfarande. Degen är superbra och man kan ha andra sorters fyllningar i stället. Till exempel så valde jag bort vitkålen ett tag och körde bara köttfärs och gjorde kryddningen mer barnvänlig med det jag visste att de tyckte om.  

Tips: Jag bakar alltid dubbel sats. Eftersom det är ändå är pyssel ett tag så tar det inte så mycket extra tid. Har man plats i frysen så funkar det ju! 


16 st Köttfärspiroger

Deg:
25 gram jäst
150 gram smör
3 dl mjölk
1 tsk salt
2 ägg
ca 1 liter vetemjöl

Fyllning:
2 stora gula lökar
1 stor klyfta vitkål - ca 250 gram
smör/olja till stekning
500 gram köttfärs
2-3 msk soja
2-3 msk senap
½-1 tsk stött kummin (fast just det använder jag sällan) 
1-2 klyftor vitlök, pressad eller hackad
salt, vitpeppar

Smula ned jästen i en degbunke, tillsätt saltet. Smält smör och värm mjölken i smöret tills det blir fingervarmt. Rör ut jästen med lite av degspadet, tillsätt äggen och resterande degspad samt det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa ca 40 minuter.

Under tiden som degen jäser gör du fyllningen.

Skala och finhacka löken. Strimla vitkålen. Fräs lök och kål mjukt i en stekpanna. Lägg över i en gryta och bryn köttfärsen. Blanda i den brynta köttfärsen i grytan och tillsätt övriga ingredienser och smaka av med salt och peppar.

Dela den färdigjästa degen i 16 lika stora bitar. Kavla ut dem ovalt eller till en rundel om du föredrar det. Lägg ett par matskedar av fyllningen på varje och vik eller rulla degen så att det blir små slutna paket. Lägg pirogerna med skarven nedåt på bakpappersklädda plåtar. De jäser inte upp så mycket men lägg dem ändå inte för nära varann. Pensla med uppvispat ägg.

Grädda i 225 graders ugnsvärme 10-15 minuter tills de fått fin färg. 

Hoppas du vill testa! Det är så klart värt besväret. Även en väldigt varm sommardag med stängda fönster... 

Kram, Cath.





1 kommentar:

  1. Det här gör jag idag! Skippar nog senapen o testar med ajvar el, ketchup. Spiskummin gillar jag men tar inte kummin i alla fall.

    SvaraRadera

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!