tisdag 11 mars 2014

Havrefranska


I söndags bakade jag havrefranska. Ungefär som jag brukade göra när barnen var små och det blev gröt över, då bakade jag ofta frallor på det, för det blev så saftigt och gott. Här får du mitt recept!

16-20 franskbröd

3/4 dl havregryn (jag hade fiberhavregryn)
1 ½ dl vatten
50 gram smör

Mät upp havregryn och vatten i en kastrull. Koka upp och låt småkoka på svag värme i ett par minuter tills gröten är klar. Ta kastrullen från plattan. Klicka i smöret och rör om tills det smälter. Låt svalna.

50 gram jäst
1 tsk salt
2 tsk strösocker
5 dl vatten
ca 1,4 liter vetemjöl special

Smula jästen i en degbunke, tillsätt salt och socker. Ljumma vattnet till fingervarmt och häll det över jästen. Tillsätt gröten och mjölet lite i taget. Jag låter min Ankarsrum arbeta ganska länge så jobbar du för hand så blir det ett rejält pass. Ca 10 minuter tills degen blir blank och släpper från kanterna. Strö på lite mjöl och täck bunken så degen får jäsa ca 30 minuter.

Ta upp på mjölat bakbord och dela degen i två lika delar som du sedan delar i mindre bitar - hur många du nu vill ha. Jag gjorde 16 franskbröd men då blev de ganska så stora. Ställ på plåt med bakplåtspapper och låt jäsa övertäckta ca 20-30 minuter till. Grädda i 225 graders ugnsvärme ca 10-12 minuter i mitten av ugnen.

Dessa är väl värda att testa, kanske nåt till helgen? Gå upp lite tidigare, göra en deg och sen gå och lägga sig igen och dra sig lite till medan degen jäser. Mums, det är värt det. Och bjuder du någon på nybakade frallor till frukost - ja då gör du dig populär! 

Kramar, Cath.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!