onsdag 26 november 2014

Äppeljuice

Vi har tyvärr inget äppelträd men lyckligtvis har vi grannar som har och då kan lyckan vara ett par hinkar äpplen som man kan göra paj eller varför inte juice på? Det här är den allra godaste juicen jag smakat, den är enkel att göra och det blir mycket. Enda kruxet är var man ska göra av all juice, men så här års kan man faktiskt ställa ut den i dunkar så håller den sig bra. 

Jag vet ju inte om du har möjlighet att få tag på svenska äpplen nu men här kommer i alla fall receptet. Det är väldigt enkelt, man får mycket juice efter inte så omfattande arbete. 


I en 10-litershink lägger du:
Ca 6 liter väl mogna äpplen. Det är viktigt att du tar bort fnösket, jag brukar ta bort pinnen också samt skära bort dåliga delar på äpplena. Kärnhus och kärnor kan dock vara kvar.
Ca 6 liter vatten
1 msk citronsyra utspädd i vattnet
1 tsk natriumbensoat utspädd i vattnet

Låt stå minst 4 dygn, rör en gång per dygn. Ju längre den står desto starkare juice.

Sila upp juicen och tillsätt honung eller socker efter smak. Jag tar 250 gram socker. Det går säkert bra med mer eller mindre för smakens skull men sockret fungerar ju även som konservering.

Häll upp på flaskor, ställ i kylen och avnjut i den takt du vill. Står den bara svalt så håller den flera månader.



Jag lovar, det är som att dricka äpplen, det är den allra godaste juicen!

Kramar, Cath.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!