fredag 28 november 2014

Hallongrottor

Bland de mest populära kakorna jag brukar bjuda på är hallongrottor. Jag har dock inte varit riktigt nöjd med det recept jag bakat efter i Vår kokbok, smaken har varit fantastisk men inte utseendet. Men jag fick ett recept från min fina väninna Maria från en av hennes bakböcker (vet dock inte vilken) och nu lyckas jag både smak- och utseendemässigt!

Just den här bilden är från min egen födelsedag i somras men nu ar jag bakat nya till sonens kalas imorgon!

Till ca 40 kakor:

200 gram rumsvarmt smör
1 dl strösocker
3 ½ dl vetemjöl
1 dl marsanpulver (här har vi nog hemligheten med de här kakorna!)
1 tsk bakpulver

Fyllning: ½ -1 dl hallonsylt

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa smör och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dessa i smeten. Blanda till en slät deg. Forma degen till små bollar och lägg antingen på bakplåtspappersklädd plåt eller i småbrödsformar. Gör en fördjupning i varje kaka och fyll med hallonsylt.

Grädda i ca 15 minuter. Låt kakorna svalna innan du lägger ned dem i en burk så att inga familjemedlemmar )eller du själv) åter upp dem för de här ÄR goda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!