fredag 21 november 2014

Min godaste kladdkaka


På kladdkakans dag kände jag mig nödgad att baka en kladdkaka. Vem mår inte bättre av lite choklad, liksom? Nu finns det ju väldigt många olika dagar att hålla reda på, man får ta och plocka ut guldkornen. Kanelbullens dag får ju inte missas, nu har jag bestämt mig för att kladdkakans också är värt att fira!

Det här receptet är mitt eget och jag måste säga att det var den godaste jag har bakat. Kanske kan det passa att baka till helgen?

Sätt på ugnen på 200 grader.

Du behöver:

3 ägg
3 dl strösocker
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl. vetemjöl (knappt)
1 nypa salt
150 gram smör
200 gram mjölkchoklad

Rör ihop ägg och strösocker i en bunke. Det ska inte vispas, bara röras.
Blanda kakao, vaniljsocker, vetemjöl och saltet i en skål.
Smält smöret. Hacka chokladen i bitar, rör ned i det smälta smöret och rör tills det är en slät smet.
Tillsätt mjölblandningen i äggsmeten och rör om, rör därefter ned chokladblandningen.

Smörj en rund form med avtagbar kant (24 cm i diameter)med smör, bröa med vetemjöl. Häll i chokladsmeten, grädda i 200 graders ugnsvärme i 15 min. Den ska vara lite lös i mitten. Helst ska man vara så pass förutseende att man gör kakan dagen innan den ska ätas. Men det funkar annars också. Pudra kakan med florsocker! Servera med vaniljglass eller lättvispad grädde till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!